مقاله های مرتبط با فضای مجازی- آموزش مجازی سرآمد

با عنایت به سرعت پیشرفت فضای مجازی ،با مطاله مقاله ها زیر خود را به روز نمایید

مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms) چیست
مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms) چیست

مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms) چیست

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

Learning Management System (ال ام اس) یا سیستم نرم افزار آموزش مجازی lms، نرم‌افزاری جهت تسهیل در امر آموزش است. نسخه اینترنتی نرم‌افزار به‌طور گسترده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخلی

و خارجی استفاده می‌شود. این نرم‌افزار، بیشترین راه ارتباط دانشجویان، اساتید و مسئولین مجموعه در مؤسسات آموزش مجازی است.

تمامی اطلاعات مربوط به دروس ارائه شده، واحدها، اطلاعیه گروه‌ها، مسائل مالی، مسائل آموزشی، مسائل مدیریتی و آگهی‌ها و اطلاعیه‌های مختلف با در نظر گرفتن نوع و سطح دسترسی کاربران در سیستم لحاظ می‌گردد. محور اصلی یک واحد آموزش مجازی، نرم‌افزار است. بقیه بخش‌ها، از طریق این نرم‌افزار به ارائه خدمات مشغول می‌باشند. نرم افزار ال ام اس (LMS) در ظاهر یک وب‌سایت معمولی و روان با برنامه‌نویسی نسبتاً پیچیده است که کاربر با اطلاعات کاربری خود به آن وارد شده و با استفاده از منوهای موجود، قادر به انجام عملیات مختلف در وب‌سایت است. مدیران، ناظران، اساتید و دانشجویان سایت هرکدام با توجه به نوع و سطح دسترسی خود، قادر به حذف، اضافه، ویرایش و استخراج اطلاعات وب‌سایت می‌باشند. تمامی نیازهای آموزشی از طریق این درگاه قابل مدیریت است.

مدیریت محتوای آموزش مجازی
مدیریت محتوای آموزش مجازی

برخی از قابلیت های سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms)

1) مدیریت درس ها از طریق ال ام اس


پس از ایجاد درس ها، امکان پیاده سازی آموزش الکترونیکی و ارائه آموزش ها با استفاده از قابلیت هایی از قبیل انجمن، مشاهده محتوای الکترونیکی، نظرسنجی، پرسش و پاسخ، آزمون، تمرین و شرکت در کلاس مجازی در یک محیط تعاملی و پرکاربرد میسر می شود.

2) آزمون و نظرسنجی از طریق سیستم آموزش مجازی lms


از طریق برگزاری آزمون در زمان های مشخص، آموخته های فراگیران قابل ارزیابی خواهد بود و یادگیری را بواسطه یادگیری الکترونیکی در آنها تقویت می کند. با برگزاری نظر سنجی و جمع آوری نظر ها، آموزش ها اثربخش خواهند شد. با تعریف خود آزمایی، این امکان فراگیرنده داده می شود که در هر زمانی که مایل است به ارزیابی آموخته های خود بپردازد.

3) مسیر ارائه یادگیری در سامانه جامع آموزش مجازی


با تعریف مسیر ارائه یادگیری می توان فعالیت های مختلف در هر مرحله از درس برای یادگیرنده را تعریف کرد. برای هر مرحله از درس شروطی برای تکمیل شدن آن مرحله و رفتن به مرحله بعد تعیین نمود. از اینرو پیشرفت آموزش گیرندگان قابل ارزیابی خواهد شد.

4) دپارتمان ها در فناوری آموزش الکترونیکی


برای هر دپارتمان (واحد سازمانی، دانشکده، گروه) امکان تعریف یک دسترسی جداگانه وجود دارد. این دپارتمان درسها، قالب گرافیکی و کاربرهای مخصوص خود را خواهد داشت. همه دپارتمان ها در قالب یک سامانه یکپارچه می توانند آموزش های خود را به فراگیران خود ارائه کنند و سیاست های آموزشی خود را پیاده سازی کنند.

5) گزارش های پیشرفته در نرم افزار آموزش مجازی تحت وب


با دسترسی به گزارش های پیشرفته، امکان رصد تمام فعالیت های انجام شده در سیستم مهیا شده است. بطور مثال گزارش های مربوط به فعالیت های فراگیرنده و مدرس در هردرس. برای رصد کردن فرآیند یادگیری و هدایت تیم آموزشی، گزارش های مربوط به دپارتمان ها به منظور اندازه گیری میزان استفاده از آموزش الکترونیکی و امتیاز های کسب شده دانشپذیران و مدرس ها در آن دپارتمان و سایر گزارش های مربوط به سیستم بسیار کاربردی خواهند بود.

6) پیام ها و اطلاع رسانی ها در سرویس آموزش الکترونیکی


فراگیران و مدرس نیاز دارند که در جهت انجام فعالیت های خود با یکدیگر و سایر کاربرها در تعامل باشند. این ارتباط از طریق قابلیت تبادل پیام امکان پذیر است. از طریق این ارتباط نیز امکان اطلاع رسانی رخدادهای مربوط به هر کاربر از خود سیستم و ارسال ایمیل و پیامک میسر خواهد بود.

7) آموزش ترکیبی دانشگاه حضوری و سامانه آموزش مجازی


امکان بهره گیری همزمان از آموزش های حضوری و آموزش الکترونیکی میسر است. برای مثال پس از ارائه آموزش در کلاس حضوری، برای مشاهده محتواهای الکترونیکی تکمیلی، تمرین ها، آزمون ها می توان مدرس و یادگیرندگان را به سامانه دانشگاه مجازی هدایت نمود. با آموزش ترکیبی، اثر بخشی آموزشی افزایش می یابد.

8) نسخه موبایل سرویس LMS


با توجه به استفاده روز افزون از گوشی های هوشمند موبایل، امکان استفاده از این وسیله بعنوان بستری مناسب جهت ارائه آموزش ها میسر می باشد، چرا که در هر زمان و هر مکان در دسترس خواهد بود.

9) کسب در آمد از آموزش از راه دور

مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms)
مدیریت محتوای آموزش مجازی


امکان کسب درآمد از طریق ارائه آموزش های الکترونیکی میسر است. امکان تعریف کوپن تخفیف پس از قمیت گذاری برای درس وجود دارد و از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل و ... در جهت جذب یادگیرنده قابل انتشار خواهد بود. قسمت هایی از درس را برای یادگیرنده جذب شده، رایگان ارائه می کنند و در آخر از طریق امکان پرداخت از درگاه های بانکی، مبلغ موردنظر خود را از یادگیرنده دریافت می نمایند.

1- بخش‌های مختلف مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms):

ال ام اس از نظر نوع دسترسی از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

الف) مهمان

ب) دانشجو

ج) استاد

د) ناظر

ذ) مدیر

ر) مدیر ارشد

از بالا به پایین، سطح دسترسی بیشتر می‌شود.

LMS (ال ام اس) از نظر سیستم آموزشی شامل بخش‌های زیر است:

الف) انتخاب واحد

ب) پرسش و پاسخ

پ) نتایج امتحانات

ت) ارتباط با استاد

ج) امور مالی

چ) اطلاعیه‌ها

ح) اخبار

د) واحدها و محتوای آنها

با بررسی گزینه‌های ذکرشده در بالا، ملاحظه می‌کنید که تمامی نیازهای آموزشی، از طریق سیستم مرتفع خواهد شد.

2- مفهوم webmaster و نقش آن در lms چیست ؟

مدیریت سایت را در سطح بالا webmaster گویند. این مدیر علاوه بر تجربه بالا در زمینه راهبری وب‌سایت‌های اینترنتی و گونگی تعامل با کاربران، در زمینه برنامه‌نویسی سایت نیز اطلاعات اولیه را دارا بوده که بتواند حداکثر تعامل را با برنامه نویسان سایت داشته باشد. کار یک وب مستر از ابتدای راه‌اندازی وب‌سایت به‌عنوان راهبر اولیه سایت کار خود را شروع کرده و تمامی ناظران، مدیران، اساتید و دانشجویان را نظارت کرده و تمامی مشکلات فنی سیستم را برطرف می‌کند.

مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms)
مدیریت محتوای آموزش مجازی

3-آموزش‌های اولیه جهت مدیران و ناظران : LMS

با توجه به بودن سیستم برای مجموعه، آموزش‌های اولیه و معرفی سیستم به کاربران ضروری است. سیستم LMS از نظر بخش دانشجویان آسان و روان بوده و در صورت آشنا بودن دانشجویان با حداقل کار با اینترنت (ایمیل و جستجو در موتورهای جستجوگر) قادر به استفاده از آن هستند. در بخش مدیران ارشد، مدیران، ناظران و اساتید، به دانش و مهارت بیشتری نسبت به بخش قبلی نیاز است. این آموزش در طی انتقال سیستم و به‌وسیله افراد ورزیده و باحوصله صورت می‌گیرد. یادگیری کار با LMS راحت است اما برای بهره‌برداری هر چه بهتر از سیستم، به کمی تمرین و توجه نیاز است. این آموزش تمامی جنبه‌های برقراری ارتباط با سایت ازجمله، قرار دادن اطلاعات و مدیریت سایت و اصول مراقبت و نگهداری از سیستم و تهیه فایل‌های پشتیبانی و همچنین امنیت آن ارائه می‌شود.

4- پشتیبانی فنی مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms):

جهت برطرف کردن مشکلات فنی، LMS پشتیبانی فنی از ملزومات راه‌اندازی آن است. در صورت بروز مشکل، متخصصین امر در کوتاه‌ترین زمان ممکنه اقدام به عیب‌یابی و برطرف کردن آن نموده و افراد ذی‌ربط را از دلایل بروز و نحوه پیشگیری از آن مطلع می‌سازند. این سرویس نوعی تضمین جهت کارکرد همیشگی و سالم ماندن سیستم است

.

5- میزبان نرم‌افزار مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms)

میزبان نرم‌افزار نقش تعیین‌کننده‌ای در کارکرد نرم‌افزار بازی می‌کند. از فاکتورهای تعیین‌کننده سرعت نرم‌افزار، میزبان آن است. در صورت ضعف امنیتی میزبان، هر لحظه ممکن است اطلاعات سیستم در دسترس افراد غیرمجاز بوده که این خود عواقب بدی را به دنبال دارد. فاکتورهای انتخاب یک میزبان خوب در زیر آورده شده است:

الف) تعهد

ب) امنیت

ج) کیفیت

د) سرعت

در اکثر موارد تعهد با سابقه مترادف است. امنیت سیستم نیز خیلی مهم است. در حال حاضر سرویس‌های ارزان قیمتی در بازار ارائه می‌شوند که از نظر امنیتی کاملاً ضعیف‌اند (خبرهای گوناگون هک شدن پورتال‌های بزرگ دولتی-خصوصی را بررسی کنید). در ضمن اطلاعات شما در سیستم هم برای کاربران و خود شما مهم بوده و دوست ندارید که توسط افراد ناشناس به سرقت رفته و در جایی دیگر مورد استفاده قرار گیرند. کیفیت بالا نیز باعث کم شدن خطاها و UPTIME بودن سرور شما است. سرعت هم که به سرویس شما معنا بخشیده و باعث رضایت کاربران از سرویس است. تمامی این موارد با هم لازمه یک میزبان خوب است.

محتوای دروس آموزش مجازی (LMS) E-Content

مدیریت محتوای آموزش مجازی (lms)
مدیریت محتوای آموزش مجازی

1-محتوای دروس آموزش مجازی چیست؟

مطالب ارائه شده در کلاس‌های حضور شامل کتاب، جزوه، فایل کامپیوتری و اطلاعات تکمیلی است که بعد از توضیحات مطالب توسط استاد، در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. ولی در نرم افزار آموزش مجازی LMS، استاد و کلاس مفهوم دیگری به خود می‌گیرد. استاد دیگر تمامی مطالب مربوط به دروس را حضور توضیح نداده و کلاس‌ها به‌صورت مجازی و آن هم محدود و غیراجباری تشکیل می‌گردد؛ بنابراین محتوای دروس این نوع آموزش می‌بایستی جذاب قابلیت انتقال تمامی مطالب مورد نظر استاد به دانشجویان را داشته باشد. با توجه به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه، سیستم دیجیتالی محتوای دروس آموزشی بهترین گزینه است. این سیستم هم جذاب و درصد انتقال مطالب در آن حداکثر است. در این روش که با استفاده از جدیدترین نرم‌افزارهای صدا و تصویر در حوزه آموزش مجازی تهیه می‌گردد، صدای استاد به همراه مطالب مورد نظر به‌صورت یک مجموعه آماده‌سازی شده که بعد از بازبینی نهایی در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود. در حال حاضر این سیستم بهترین و پرطرفدارترین روش تدریس آموزش مجازی بوده و دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر از این سیستم استفاده می‌کنند.

2-فرآیند تولید و گروه‌های درگیر:

تولید دیجیتال مانند یک کارخانه عمل می‌کند که از بخش‌های ورودی، خروجی و کنترل کیفیت تشکیل شده است. اطلاعات خام توسط هیئت عملی در اختیار گروه تولید قرار داده می‌شود. خروجی بعد از بازبینی نهایی توسط گروه کنترل کیفیت، در اختیار هیئت عملی جهت تأیید نهایی قرار داده شده و بعد از تأیید توسط ناظران سایت در بخش مربوطه قرار داده می‌شود.

الف) گروه تولید:

این گروه، به کار تولید محتوای دروس دیجیتال مشغول‌اند. صدای استاد، متون و تصاویر مورد نظر، نمودارها، جداول، ایده‌ها و تمامی موارد مربوطه داده شده، جهت این کار در اختیار گروه قرار داده می‌شود. زمان برترین کار را گروه محتوای دیجیتال به عهده دارند. تجربه، سرعت، دقت، حوصله، کار گروهی، هماهنگی و وقت‌شناسی و سلیقه مواردی است که همگی با هم برای ارائه یک کار خوب دیجیتال مورد نیاز است.

ب) گروه کنترل کیفیت:

جهت بالا بردن کیفیت و حذف خطاهای دیجیتالی احتمالی در دروس منتشرشده، این گروه کار نظارت بر این درستی علمی و کیفی مطالب را به عهده دارد.

ج) هیئت‌علمی:

از کارهای هیئت‌علمی آماده‌سازی اطلاعات مورد نیاز (جزوه – کتاب) و پر کردن صدای درس است. دقت کنید که این صدا باید به‌وسیله خود استاد تهیه گردد. تجربه ثابت کرده است که در صورت تهیه این صدا به‌وسیله استاد، تمامی نکاتی مورد نیاز درس توسط خود استاد اشاره شده و با بالا و پایین بردن تن صدای خود، جاهایی که باید مورد تأکید قرار گیرد را مشخص می‌کند. این موارد در اختیار گروه تولید جهت دیجیتال شدن قرار داده می‌شود.

3-مدیریت و برنامه‌ریزی تولید:

گروه مدیریت تولید نیز کار سرعت نظارت، سیاست‌گذاری و ارائه بهترین روش جهت انجام فرایند تولید را به عهده دارد. بدون چنین مدیریتی، دروس به‌موقع آماده نشده یا کیفیت دروس ارائه شده به گونه قابل قبولی ارائه نمی‌شود. همچنین ارتباط هیئت‌علمی موسسه با گروه تولید توسط مدیریت تأمین می‌گردد. در این گروه دانش فنی و مدیریتی نقش مهمی داشته تا با سریع‌ترین روش ارتباط لازمه را برقرار و موارد را برطرف گردند.

4-کیفیت و ارتقا دادن محتوا:

محتوای تولیدشده به گونه ایست که هر زمان به درخواست هیئت‌علمی، قابل‌ تغییر است. از نظر کیفی نیز می‌توان آن را ارتقا داد. با پیشرفت کار در بخش‌های مختلف، نیاز به ارتقا سیستم و بهبود بخش‌های مختلف احساس می‌گردد. سیستم ارائه شده در تولید محتوای دروس دیجیتال، دارای چنین قابلیتی است

شرکت پافکو، مفتخر است تا چنانچه در هر یک از موارد ذیل در حوزه روشهایتولید محتوا و هزینه تولید محتوا نیاز به مشاوره دارید، مشاوره رایگان (Free Consultation) ارائه دهد

  • مشاوره رایگان آموزش نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی" و تعرفه تولید محتوا"
  • مشاوره رایگان بهترین شیوه تولید content" و تولید کانتنت"
  • مشاوره رایگان اهداف تولید محتوا" و تولید محتوا الکترونیکی"
  • مشاوره رایگان بهترین روش تولید محتوا چیست" و تولید محتوای الکترونیکی چیست"
  • مشاوره رایگان هزینه تولید محتوای دیجیتال" و چگونه تولید محتوا کنیم؟"
  • مشاوره رایگان تعرفه خدمات تولید محتوا" و روش های تولید محتوا"
  • مشاوره رایگان سفارش تولید محتوا" و بهترین شرکت تولید محتوا"
  • مشاوره رایگان فروش تولید محتوا" و قیمت تولید محتوا"
  • مشاوره رایگان آموزش نرم افزار آموزش تولید محتوای الکترونیکی" و نرم افزار تولید محتوای آموزشی"
  • مشاوره رایگان دموی نمونه تولید محتوا" و هزینه تولید محتوا"

مشاوره رایگان بگیرید

منبع:پافکو

https://pafcoerp.com/-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-/articleid/119/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%ad%d8%aa%d9%88%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-(lms)


جستو خبر ومقاله

person

جستجو دوره